Den femte vågen av Rick Yancey

Titel: Den femte vågen
Originaltitel: The Fifth Wave
Författare: Rick Yancey
Förlag: Rabén & Sjögren
Språk: Svenska
Antal sidor: 491
 
Handling: (Från adlibris.se)
Efter första vågen finns bara mörker. Efter andra vågen är det bara de som har tur som överlever. Efter tredje vågen är det bara de som har otur som överlever. Efter fjärde vågen finns bara en regel: lita inte på någon.
Nu är det gryning efter den femte vågen och Cassie flyr från De andra. De som ser ut som vanliga människor men som dödar alla de ser. De andra, som har splittrat jordens få överlevande. Cassies föräldrar är döda och hennes lillebror tillfångatagen. Nu flyr hon för livet, hon flyr från De andra. Cassie har valt att inte lita på någon. Hon vet att ensam är stark inte bara är ett slitet uttryck, utan det kanske enda sättet att hålla sig vid liv.
Oavsett om du tror att det finns liv därute eller ej, kommer du inte kunna lägga den här bladvändaren ifrån dig. Den femte vågen har på kort tid tagit USA med storm. Högt tempo och oavbruten spänning för alla som gillar HomelandHungerspelen och Cirkeln.
 
Mina tankar:
Den här boken gick jag och suktade efter i flera veckor innan jag faktiskt köpte den, så var väldigt sugen på att läsa den. Rymdvarelser och lite postapokalyptisk värld var tydligen något jag var sugen på att läsa. Hur som helst köpte jag den med de skyhöga förväntningarna jag hade från de recensioner jag läst. Levde boken upp till dem? Absolut! Jag blev helt fast i den här boken och tyckte inte att den alls kändes så lång som de nästan 500 sidorna den faktiskt var. I boken får man faktiskt följa två personer parallellt och sättet boken är indelad gillar jag. Den är indelad i flera delar (drygt tio om jag minns rätt) där varannan del får man följa Cassie, och varannan en annan person. Jag kan nog inte berätta så mycket utan att spoila för mycket men kan i alla fall säga att den är otroligt bra och många gånger riktigt spännande. Och Cassie. Henne gillar jag! Trots allt som hänt är hon besämd och tuff (eller ja, emellan är väl även hon lite uppgiven men vem skulle inte vara det i den här världen...). Och många av de andra karaktärerna är också underbara. Slutet i boken ska jag såklart inte spoila heller, men det märktes att det ska komma en fortsättning då det inte riktigt fick ett avslut. Är fortfarande en del saker jag vill ha svar på.
Om du tycker om rymdvarelser, sci-fi, och lite postapokalyps så läs den här! Rekomenderas!
 
Betyg: ★★★★★
 
Första meningen: Det blir ingen uppvaknande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0