Vintervålnader av Kate Mosse

Titel: Vintervålnader
Originaltitel: The Winter Ghosts
Författare: Kate Mosse
Förlag: Månpocket
Språk: Svenska
Antal sidor: 239
 
Handling: (Från adlibris.se)
Efter att ha blivit överraskad av en snöstorm kommer Freddiet till slut fram till en by och hittar ett värdshus där han blir väl omhändertagen. Han blir till och med medbjuden till den årliga byfesten som ska hållas samma kväll. Freddie går dit och där träffar han Fabrissa, en ung kvinna som tycks ha en förmåga att se igenom honom och få honom att berätta om George och sin sorg. Fabrissa berättar i sin tur en historia för Freddie som gör honom bestört. Dagen därpå ger sig Freddie ut för att söka reda på Fabrissa igen, men ingen i byn har hört talas om någon ung flicka med det namnet. 
 
Mina tankar:
Den här boken hittade jag av en slump på en rea. Ett impulsköp skulle man kunna kalla det (10 kr tror jag att jag betalade för boken). Så jag hade ingen aning om vad jag kunde förvänta mig av boken. Jag hittade lite recensioner om den och andra av Kate Mosses böcker, och de flesta sa att den var okej men att hennes andra böcker var bättre. 
Jag ska erkänna att jag hade lite svårt att ta mig igenom den här i mellan åt, trots att den inte är speciellt tjock. Men att ta upp den och fortsätta kändes inte alls speciellt lockande alla gånger och därför tog det tid innan jag läste ut den. Jag tror att den var lite för seg för min smak. Det hände inte speciellt mycket i den egentligen förutom några lite större händelser. Kuslig var den inte alls (förutom kanske ett par scener i slutet som mer var lite smått obehagliga på sin höjd) och den var förutsägbar. Jag velade om jag skulle ge den en tvåa eller trea men det blev en trea till sist. De stora plussen som vägde över var: 1) Bilderna. Boken har ett antal jättefina teckningar. Ibland kan ju bilder "förstöra den egna bilden" av boken, men här tyckte jag istället att de hjälpte och skapade en mysig stämning. 2) Författarens kommentarer i slutet. Utan att spoila för mycket skriver hon om verkliga händelser som är kopplade till boken och som gav henne inspiration till att skriva den. Det var både intressant och kul att vissa delar var verklighetsbaserade.
Över lag en helt okej bok (fast seg!).
 
Betyg: ★★★
 
Första meningen: Han gick som om han nyss återvänt till världen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0