Den femte systern av Mårten Sandén

Titel: Den femte systern
 
Författare: Mårten Sandén
Serie: Janikke Faltin (#1)
Förlag: Rabén & Sjögren
Språk: Svenska
Antal sidor: 131
 
Handling: (från baksidan)
En kall vinternatt för mer än etthundrasjuttio år sedan lyckas en man vid namn Karmelius öppna porten till helvetet med hjälp av sina fem föttrar. Hans plan är att en av döttrarna ska föda djävulen in i världen. Men ritualen avbryts och Karmelius spärras in och avrättas. Tvåhundra år senare blir den gravida Elisabeth och sextonåriga Jannike anfallna av en vätte. Jannike dras in i en värld av levande döda och ondska som kan ta mänsklig form. Allt tyder på att någon av Karmelius ättlingar är i full färd med att förverkliga sin förfärders plan.
 
Mina tankar:
Jag är svag för historier som innehåller vättar, troll och annat i modern tappning, därför plockade jag upp uppföljaren Det viskande barnet. Men eftersom det var en uppföljare ville jag läsa första boken först. 
Den femte systern är väldigt underhållande. Redan några sidor in börjar det hända saker och det fortsätter hända saker under hela boken. Jannike gillar jag. Hon är tuff och rätt obrydd med ovårdat språk. Känns uppfriskande att läsa om en sån karaktär i mellan åt. Ett stort minus är att jag tycker hela boken är förvirrande i mellan åt. Jag tappar bort mig var de är och vad de ska göra och vad som hänt. Det är lite rörigt och även fast jag läst klart boken är jag osäker på hur vissa delar i historien hänger ihop.
Men jag kan inte låte bli att gilla den ändå och ska absolut läsa nästa bok också.
 
Betyg: ★★★
 
Första meningen: "Ostende nobis, Domine Satanas, potenitiam tuam!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0