Maus av Art Spiegeman

Titel: Maus
 
Författare: Art Spiegelman
Förlag: Brombergs
Språk: Svenska
Antal sidor: 295
 
Handling: (från adlibris.se)
Maus är den kritikerrosade och numera klassiska serieromanen som handlar om författarens far, Vladek Spiegelman, som överlevde Förintelsen. 
I Maus skildras judarna som möss och nazisterna som katter - och i den tecknade seriens form förmår historien om Hitlers skräckvälde återigen att chockera oss.
 
Mina tankar:
Nackdelen med att inte skriva recensioner direkt man läst dem: Man glömmer lite. Men mycket från den här kommer jag ihåg. 
Jag lånade den på biblan och började läsa direkt jag kom hem, och sen var jag helt fast. Sträcktläste den i princip. Den var så otroligt bra!
I den här serieboken skriver Art om sin pappa och hans historia under andra världskriget. Judarna porträtteras som möss och nazisterna som katter. Polackerna som grisar, svneskarna som renar, och det dyker upp några andra djur också tror jag. 
Den handlar som sagt om Arts pappa som var med under andra världskriget, dels vid fronten i början, och sedan hamnar han till sist i koncentraionsläger. Det är såklart en hemsk historia, precis som allt med kriget, som berättas med bilder och text på ett sätt som verkligen fångade mig. 
Enda problemet jag hade tror jag beror på översättarna. Boken jag läste är egentligen två böcker som samlats i samma volym och jag tror de två böckerna hade olika översättare. I andra boken har nämligen pappan fått någon form av brytning verkar det som, vilket han inte hade i första. Tog ett tag innan jag insåg att det nog ska vara så och att de bara översatt olika.
Rekomenderas till alla. Verkligen alla! Läs den bara. 
Jag planerar redan att läsa om den någon gång. Kanske på engelska den gången. 
 
Betyg: ★★★★★
 
Första meningen: "Det var sommar minns jag."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0